Oeps een beetje later dan gepland, maar de uitspraak beter laat dan nooit schijnt de laatste tijd mijn zinspreuk te zijn. Vorige week maakte ik deze pasta met een vriendinnetje die niet zo van garnalen houdt, maar ik had al boodschappen gedaan, dus ze had geen keuze. Gelukkig vond ze de pasta zelfs lekkerder dan dat ik hem vind, dus dat is een goed teken.

Deze pasta heb ik ooit geïmproviseerd gemaakt toen ik onverwachts bij een ander vriendinnetje ging eten. Ik was die dag toevallig bij de groenteboer geweest, en had ook toevallig garnalen in huis omdat ik knoflook garnalen wilde maken. Ik pakte vrij random wat dingen uit mijn voorraadkast en vertrok. Na het koken daar bleek het eigenlijk helemaal geen slechte keuze te zijn geweest want de pasta is echt heel erg lekker.

Een ander voordeeltje van de pasta is dat hij heel snel klaar is, en dat je er niet echt voor hoeft te kunnen koken. Het is namelijk een kwestie van de garnalen bakken en de pasta koken en dan ben je al klaar.

Tel daarbij op dat het relatief gezond is (op de pasta na dan) en ik ben helemaal happy. Als je een supergezonde koolhydraat en glutenvrije variant wil maken, kan je overwegen om courgettini te maken. Dat is superfijn gesneden courgette, die je behandeld als pasta.

Waar je wel goed op moet letten is de smaak. Omdat het zo’n verschrikkelijk simpel gerecht is, heb je ook niet iets om je achter te verschuilen als er iets mis gaat of als je iets vergeet. Ik houd zelf van flink wat peper, maar bij deze pasta kan dat dus niet echt, omdat de rest van de smaken vrij zacht zijn. Als je bij dit gerecht los gaat op de peper is het hele gerechtje uit balans. Hetzelfde met zout. De garnalen zijn een beetje ziltig van zichzelf en de kaas is zout, je hoeft echt maar een heeeel ieniemini klein beetje zout te gebruiken, als je het überhaupt al nodig vindt.

Ik koos er deze keer voor om parpadelle te gebruiken als pasta, maar ik had bijna voor een zwarte tagliatelle gekozen, omdat ik denk dat dat er kleurtechnisch heel spannend uit kan zien. Als je bijvoorbeeld in plaats van parmezaan mozzarella gebruikt. Dan heb je zwarte pasta, rode tomaat, roze garnalen, groene spinazie en witte mozzarella. Klinkt goed, of niet. Maar parpadelle is mijn “go to” pasta om te gebruiken als ik niet 1-2-3 weet wat voor pasta ik anders moet pakken.

Wat heb je nodig? (voor 2 personen)

  • 150 gram Garnalen
  • 200 gram roma tomaatjes (eventueel iets meer omdat tomaatjes zo lekker zijn)
  • 200 gram verse spinazie
  • 1 of 2 teentjes knoflook
  • Wat parmezaanse kaas
  • 150 gram pasta
  • Scheutje olijfolie
  • Eventueel peper en zout
  • Eventueel pijnboompitten

Hoe maak je het?

  1. Snijd de tomaatjes door de helft en zet het water op voor de pasta. Snijd ook de knoflook in plakjes.
  2. Kook de pasta volgens de verpakking en verwarm de olie in een koekenpan en bak de knoflook hier zachtjes in. Als de knoflook licht begint te kleuren kan je de garnalen toevoegen.
  3. Voeg 1 handje van de in tweeën gesneden tomaten toe aan de garnalen. Hierdoor loopt het sap van de tomaatjes er een beetje uit en vormt dat als het ware een sausje rondom de garnalen. Bovendien worden de tomaatjes in de pan zacht en zoet, wat verschrikkelijk lekker is. Breng op dit moment ook de garnalen en tomaatjes op smaak, als je dat nodig vind.
  4. Doe de spinazie in een hitte bestendige kom, samen met de ‘rauwe’ tomaten. Voeg als de garnalen gaar zijn, ook het garnalen tomatenprutje toe aan de spinazie en schep alles goed door. Als het goed is begint de spinazie nu al een beetje te slinken.
  5. Giet de pasta af, als deze gaar is, en schep ook de pasta voorzichtig door de spinazie.
  6. Schep de pasta op en strooi er wat kaas en eventueel wat pijnboompitten over.

IMG_0540

Liefs!!

Advertenties